حجاب شرط بهشت?
حجاب یکی از احکام ضروری اسلام به شمار می آید و شیعه و سنی بر
آن اتفاق نظر دارند خداوند در این باره آیاتی نازل کرده و در آن به مسئله
پوشش بانوان اشاره کرده است. (احزاب، 59؛ نور، 31) علاوه بر این احادیث بسیاری درباره اهمیت و چگونگی حجاب نقل شده است.
بنابراین رعایت نکردن آن گناه بزرگی محسوب می شود.
فلسفه حجاب:
1-
برهنگی زنان که طبعا پیامدهائی هم چون آرایش و عشوه گری و امثال آن همراه
دارد مردان مخصوصا جوانان را در یک حالت تحریک دائم قرار می دهد تحریکی که
سبب کوبیدن اعصاب آنها و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه
امراض روانی می گردد، مگر اعصاب انسان چقدر می تواند بار هیجان را بر خود
حمل کند؟ مگر روان پزشکان نمی گویند هیجان مستمر عامل بیماری است. اسلام می
خواهد مردان و زنان مسلمان روحی آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک
داشته باشند، و این یکی از فلسفه های حجاب است.
عدم رعایت حجاب سبب به گناه افتادن دیگران می شود و فردی که حجاب را رعایت نکرده به گناه دیگران کمک کرده و شریک جرم به حساب می آید.
2-
افزایش طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشوئی یکی از دیگر آثار برهنگی است.
چون هر چه را دیده بیند دل کند یاد و به دنبال دیدن، هوس بازی انسان سبب می
شود که هر روزی با یکی دل ببندد و و دیگری را رها کند.
3- گسترش دامنه فحشا و افزایش فرزندان نامشروع از درد ناک ترین پیامدهای بی حجابی است.
4-
ابتذال زن و سقوط شخصیت او و تبدیل شدن به وسیله ای برای اشباع هوس های
سرکش مشتی آلوده و شهوت ران یکی دیگر از پیامدهای بی توجهی به حجاب است.
پوشش
امری فطری است و لذا آدم و حوا وقتی از آن شجره ممنوعه چشیدند عورت آنها
پدیدار شد و شروع کردند از برگ درختان بهشت پوششی برای خود ایجاد کنند و
این نشان می دهد برهنگی برخلاف فطرت انسان است.
از جمله واژه هائی که در
آیات حجاب به کار گرفته شده واژه «تبرج» است تبرج یعنی خودنمائی و جلوه
گری است در کتاب العین آمده است: «آن گاه که زن زیبائی های گریبان و چهره
را نمایاند، گفته می شود تبرج کرده است.
فیومی نیز گفته: تبرجت المرئه؛
یعنی زن زیبائی ها و زینت هایش را در مقابل نامحرم، آشکار سازد. قرآن کریم
از تبرج و خودنمائی نهی کرده است و فرموده: «و در خانههایتان قرار گیرید و
مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهاى خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و
زکات بدهید و خدا و فرستادهاش را فرمان برید خدا فقط مىخواهد آلودگى را
از شما خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند». (احزاب، 33)
تبرج آشکار ساختن زینت و زیبائی ها برای مردان است مثل این که زن، مقنعه بر سر کند اما آن را رها سازد و گردن و گردنبد او پیدا شود.
امیر
المؤمنان علیه السلام می فرماید: «در آخر الزمان که بدترین زمان هاست جمعی
از زنان پوشیده های برهنه اند و از خانه با خود آرای بیرون می آیند اینان
از دین بیرون رفتگانند و داخل در فتنه ها شده و به سوی شهوت تمایل دارید و
به طرف لذات نفسانی در شتابند حرام ها را حلال می دانند و در دوزخ به عذاب
ابدی گرفتار».
اینها همان کسانی هستند که به ظاهر پوششی دارند ولی به
قول معروف بدحجاب اند و مبالاتی ندارند که پوشش آنها عقب برود یا اصلا پوشش
آنها طوری است که با عدم پوشش مساوی است. پوشش نازک و بدن نما که تعبیری
کاسیات عاریات اشاره به این جهت دارد در احادیث معراج و مشاهدات پیامبر
اسلام از عذاب هائی که بر زن ها وارد می شده معلوم می شود که مجازات سختی
برای رعایت نکردن حجاب در نظر گرفته شده است.
از جمله در روایتی نقل شده
از امیر المؤمنان که می فرماید: «من و فاطمه بر پیامبر وارد شدیم مشاهده
کردیم که پیامبر گریه شدیدی می کند از علت گریه سؤال کردیم فرمود علی جان
در شب معراج زن هائی از امتم را در عذاب شدید گرفتار دیدم و از بدی وضعیت
آنها گریه کردم دیدم زن هائی را که با موهای خود در (آتش) آویزان و مغز
آنها به جوش آمده بود اینها کسانی بودند که موهای خود را از نامحرمان نمی
پوشاندند و عذاب های شدید دیگری که ذکر آنها به طول می انجامد.
در هر
صورت حجاب از ضروریات دین اسلام است و رعایت آن به طور دقیق برای هر زن
مسلمانی لازم است و ترک آن عقوبت های شدیدی را به همراه دارد و علاوه بر
گناه ترک حجاب و مراعات نکردن آن در گناه کسانی دیگر که به خاطر او به
معصیت افتاده اند شریک است.
منابع
1- حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، فتحیه فتاحی زاده، نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ص 33-170
2- تفسیر نمونه، ج 14، ص 442.
http://hegzaco.com